PERMAKULTURNÍ OKÉNKO
Permakultura pro děti je nádherné a smysluplné téma. Hlavní motto permakultury je trvalá udržitelnost života na Zemi. V širším slova smyslu jde o etiku, kterou lze přijatelně a hravě dětem předávat v přírodě, na zahradě, u záhonků a v ranném věku, kdy ji pochopí nejlépe. Náměty permakulturní etiky zní: péče o Zemi, péče o Lidi a péče o Budoucnost. V našem Permakulturním okénku vám napovíme, jak na ně s dětmi.
Tentokrát v duchu prázdnin a jak to mají děti rády, přinášíme hravý příspěvek – návod jak zabavit děti v duchu permakultury. Autorkou je Adéla Hrubá, jejichž přednáška na naší konferenci sklidila velký úspěch, a která je naším váženým spojencem. Adéla je permakulturní designerka se specializací na venkovní výukové prostory pro děti, členka mezinárodního projektu děti v permakultuře, autorka či spoluautorka materiálů na toto téma, praktikující znalkyně na slovo vzatá (vytvořila čarovnou permakulturní zahradu v Orlických horách☺, kde občas pořádá dny otevřené zahrady)
Dnešní hra: Aktivita Všechno zahradničí
– živý obraz „Co potřebuji?“
Ukázka využití karet Přírodní architekti, které vydalo ekocentrum Cassiopeia v Českých Budějovicích v rámci projektu Děti v permakultuře (https://childreninpermaculture.com/index.php/our-materials/download-all-materials/czech-ceske).
Pomůcky a potřeby: karty Přírodní architekti (k zakoupení zde: https://ekocentrumcb.cz/2019/04/10/1770/) Trvání: 10 min
Popis aktivity: Pedagog z balíčku vybere karty podle počtu dětí a rozloží je na zem. Poté si vybere jednu kartu, v kterou se promění, např. Strom, a postaví se do prostoru s kartou v ruce. Následně vyzve děti, aby si každé vzalo jednu svou kartu dle vlastního výběru a přidaly k němu takový prvek, který s ním může navázat vzájemně prospěšný vztah, např. Pták. Ten se pak postaví ke stromu nebo krouží kolem něj a štěbetá. Vzápětí hledáme dalšího, kdo se může přidat a mít se stromem nebo s ptákem prospěšnou vazbu, např. Jezírko (voda pro strom i k pití pro ptáky) nebo Keře s bobulemi (potrava pro ptáky, mulčovací materiál pro strom). Postupně takto tvoříme živý obraz a hledáme spojitosti mezi prvky. Tato aktivita je výbornou ukázkou toho, jak příroda funguje jako jeden velký propojený ekosystém, v němž prvky nejsou izolované a umístěné náhodně, ale tak, aby se vzájemně podporovaly. A stejně by to mělo vypadat i na našich zahradách, včetně té školní, nebo i v dětském kolektivu. Aktivita je také dobrým úvodem k permakulturní etice – Péče o Zemi, Péče o lidi a Péče o budoucnost – nebo k dalšímu zkoumání permakulturních principů.
Další nápady, jak využít karty s dětmi, najdete v metodickém listu, který je součástí balení.